Показники компетентності за освітніми напрямами
ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ:
- має уявлення про свій організм, різні частини тіла, розуміє, чому треба виконувати фізичні вправи, загартовуватися, дотримуватися норм особистої гігієни;
- охоче займається фізичними вправами, із задоволенням бере участь у різних організаційних формах роботи з фізичного виховання;
- володіє технікою виконання рухів, прагне виконувати рухові дії правильно і гарно;
- вільно ходить і бігає, природно координуючи рухи рук і ніг, не човгає ногами, не опускає голову; володіє різними видами ходьби та бігу;
- стрибає, енергійно відштовхуючись обома ногами і м'яко приземляючись;
- виконує різноманітні вправи в повзанні й лазінні, вміє зберігати рівновагу, кидати і прокочувати предмети, ловити м’яч кистями рук, не притискаючи його до грудей;
- катається на санчатах, велосипеді, плаває;
- розрізняє людей за статтю, віком, а також здорову людину від хворої (за зовнішнім виглядом, самопочуттям);
- називає і розрізняє основні групи їжі: овочі, фрукти, каші; знає їх роль у забезпеченні здоров’я;
- розуміє оздоровчі функції національних страв;
- орієнтується в ознаках спраги і голоду, вміє їх ідентифікувати;
- розуміє важливу роль питної води;
- усвідомлює основні вимоги до режиму та гігієни харчування, дотримується правил культурної поведінки за столом;
- володіє вміннями і навичками особистої гігієни, вміє доглядати за порожниною рота; самостійно мити руки й обличчя, користуватися милом, рушником, носовичком, причісуватися;
- знає, що одягатися потрібно відповідно до пори року і погоди
- вміє помічати й усувати самостійно чи з допомогою дорослого неохайність у своєму зовнішньому вигляді
- розуміє вплив розпорядку дня на здоров’я;
- розуміє, що стан погоди впливає на настрій;
- усвідомлює, що потрібно негативно ставитися до шкідливих звичок і намагатись уникати їх;
- знає про небезпеку, яку можуть становити для людини гострі, ріжучі, дрібні предмети, ліки, хімічні речовини;
- знає елементарні правила пожежної безпеки;
- орієнтується у правилах поводження з незнайомцями;
- знає правила поведінки біля водойми у літній і зимово-весняний періоди;
- має елементарні знання про правила поводження з домашніми тваринами та правила безпеки під час спілкування з ними;
- має уявлення про отруйні гриби та ягоди;
- усвідомлює, що людина народжується, проходить різні етапи життєвого циклу;
- має елементарні уявлення про стать, зовнішній вигляд, уподобання;
- виявляє активність та ініціативу у спілкуванні з довколишніми, охоче включається у спільну діяльність;
- дотримується правил співжиття в колективі, виявляє при цьому чемність;
- прагне висловлювати елементарні судження про свої досягнення.
ДИТИНА В СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ:
- уміє розрізняти деталі будівельного матеріалу;
- створює елементарні споруди комбінуванням знайомих форм, розташовує їх залежно від стійкості деталей на площині;
- зводить різноманітні будівлі для обслуговування та реалізації ігрових задумів;
- має елементарні уявлення про властивості паперу, працює з пазлами, складає картинки за сюжетом знайомої казки;
- працює з рухомим конструктором, уміє визначати основні деталі;
- створює споруди з піску, снігу, виокремлюючи деталі;
- під час роботи виявляє творчість, фантазію, самодіяльність;
- лічить предмети в межах 5, вживаючи числівники;
- класифікує предмети за однією ознакою;
- порівнює контрастні за кількістю множини предметів (один - багато);
- порівнює та добирає контрастні за величиною предмети;
- володіє прийомами порівняння множин за кількістю, способом накладання та прикладання елементів однієї множини до елементів іншої;
- розрізняє і називає геометричні фігури: площинні - квадрат, круг, трикутник; об'ємні - куля, куб;
- визначає період доби на основі спостереження за природними ознаками (сонце встає - ранок, сонце високо над головою - день тощо) як пріоритетний орієнтир, власні дії дитини, дії дитини разом із дорослими.
ДИТИНА У ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ:
- розуміє, що сонце на небі, воно світить, зігріває все навкруги, несе тепло рослинам, тваринам і людині;
- визначає властивості води, снігу, льоду;
- відрізняє пісок від глини і визначає їхні властивості;
- розрізняє і класифікує дерева, овочі, фрукти, квіти, трав'янисті рослини;
- встановлює прості причиново-наслідкові зв'язки, пов’язані з сезонними змінами;
- називає пори року і визначає їхні характерні ознаки;
- визначає стан погоди (іде дощ, падає сніг; дме вітер, світить сонце тощо];
- визначає стан неба у різну погоду;
- милується природою рідного краю, бережно ставиться до її об’єктів;
- знає будову рослин;
- цікавиться природою свого регіону (рослини, тварини);
- називає свійських і диких тварин, птахів та умови їх існування;
- доглядає за квітами та мешканцями куточка живої природи;
- садить і доглядає за висіяними горохом, квасолею, квітами, висадженою цибулею; збирає врожай зі свого городу;
- узимку підгодовує пташок;
- намагається дотримуватися правил поведінки у природному довкіллі: не рве квітів, не руйнує мурашників, не ловить метеликів, не завдає шкоди жукам;
- усвідомлює, що життя і здоров’я людини залежать від довкілля;
- цікавиться світом навколоземного простору, радіє красі зоряного неба;
- має елементарні навички, орієнтовані на сталий розвиток: підтримує порядок у груповій кімнаті (після гри кладе іграшки на відведене місце, витирає пил зі стола, стелажів);
- допомагає вихователеві у підготовці до занять, розкладаючи матеріал, а після заняття - збирає його;
- допомагає помічникові вихователя накривати на стіл;
- прибирає на ігровому майданчику;
- старається ощадливо використовувати воду;
- намагається гратися з дітьми дружно;
- намагається бережно ставитися до іграшок, книжок, побутових речей;
- вживає у мовленні ввічливі форми звертання, вітання, прохання, подяки;
- старається поводитися чемно, щоб своєю поведінкою викликати схвальний відгуі дорослого.
ГРА ДИТИНИ:
- виявляє активність у різних видах ігрової діяльності з однолітками і дорослим;
- у спільних іграх дотримується правил моральних норм поведінки;
- враховує смаки та вподобання однолітків щодо вибору виду ігрової діяльності, атрибутів, сюжету, місця гри;
- намагається не конфліктувати;
- намагається утримуватися від суперництва в ігровій діяльності, пропонує свою допомогу;
- відчуває гордість за свої досягнення, радіє власній кмітливості та вмінням;
- відрізняє ігрову діяльність від інших видів діяльності;
- знає, що існують різні види ігор;
- використовує за призначенням атрибути до ігор;
- уперше виявляє спроби враховувати властивості предметів під час використання їх у грі;
- виявляє зацікавленість спільною грою;
- цікавиться своєю роллю у грі;
- передає в іграх свої враження від спілкування з довкіллям;
- передає в іграх види діяльності та взаємини дорослих.
ДИТИНА В СОЦІУМІ:
- знає та називає членів сім'ї, родини;
- прагне підтримувати порядок і затишок у житловому приміщенні, вдома та у закладі дошкільної освіти дбайливо ставиться до предметів побуту й іграшок, свого одягу та взуття;
- зацікавлено ставиться до предметного довкілля, доречно застосовує здобуті раніше знання;
- називає предмети домашнього побуту і вжитку, знає їх застосування;
- з допомогою дорослого обстежує предмети, визначає їхні зовнішні ознаки, застосовуючи різні аналізатори.
- володіє культурою сприймання предметного національного середовища;
- прагне підтримувати порядок і затишок в оселі, прикрашати її рушниками, серветками, посудом та іншими національними побутовими предметами;
- відображає в кольорах, лініях, ритмі, співах, рухах, музикуванні емоційні враження від ознайомлення з народними звичаями і традиціями, предметами довкілля;
- має загальні уявлення про календарні, обрядові, народні сезонно-обрядові, родинно-побутові свята, традиції, їх відзначення в родині, дитячому садку;
- має знання про народні традиції, передає свої враження від участі у святкуванні календарно-обрядових свят у розповіді;
- знає народні ігри, потішки, забавлянки;
- милується виробами народних умільців, речами декоративно-ужиткового мистецтва;
- розуміє значення добрих взаємин і порядку;
- виявляє активність та ініціативу у спілкуванні з довколишніми, охоче включається у спільну діяльність;
- уміє спокійно гратися поруч із дітьми, вступає у спілкування з приводу іграшок, ігрових дій;
- бережно ставиться до іграшок, книг, свого одягу;
- має друзів, до яких виявляє особливу прихильність; ставиться приязно до однолітків;
- поводиться за столом відповідно до норм культурної поведінки;
- надає допомогу, вміє виявити співчуття за своєю ініціативою;
- дотримується простих правил поведінки на вулиці, у громадських місцях;
- відчуває межу припустимої поведінки, належну дистанцію у взаєминах із різними людьми;
- використовує загальновизнані форми вітання, звертання, прощання, подяки;
- розрізняє добрі й погані вчинки, може оцінити вчинок;
- дотримується правил співжиття в колективі, виявляє при цьому чемність, толерантність.
МОВЛЕННЯ ДИТИНИ:
- чітко і правильно вимовляє голосні та приголосні звуки, крім [р]; володіє правильною вимовою шиплячих [ш], [ж], [ч];
- має розвинений фонематичний слух; диференціює як далекі, так і близькі фонеми у словах;
- правильно вимовляє звук [ґ], визначає слова, у яких він є;
- володіє розповідною, питальною, окличною інтонаціями;
- промовляє слова в різному темпі та з різною силою голосу;
- розрізняє поняття "звук”, "слово”;
- розуміє й активно вживає слова всіх частин мови;
- вживає узагальнювальні слова, слова з однаковими суфіксами та префіксами; спіль- нокореневі слова;
- правильно вживає синоніми, антоніми, образні поетично-художні вирази, звуконаслідувальні слова;
- вживає слова відповідно до контексту висловлювання;
- оволодіває основними граматичними формами (рід, число, відмінок), правильно вживає рід і число іменників;
- засвоює закінчення родового і знахідного відмінків, кличний відмінок
- утворює нові слова за допомогою префіксів за-, з-, на-, суфіксів, що виражають зменшеність та збільшеність предмета, емоційну оцінку пестливості;
- добирає спільнокореневі слова;
- використовує у мовленні складні іменники зі з'єднувальною голосною (зорепад, снігопад) та інші складні слова;
- правильно вживає теперішній, минулий і майбутній час дієслів, наказовий спосіб дієслова;
- вживає ступені порівняння прикметників;
- у мовленні вживає займенники;
- узгоджує іменники з прикметниками в роді та числі;
- будує прості, поширені речення з прийменниками, сполучниками, однорідним^ членами речення, з прямою мовою;
- будує складносурядні та складнопідрядні речення зі сполучниками і сполучним« словами;
- відповідає на запитання за змістом сюжетних і предметних картинок, художніх тек] стів, театральних вистав;
- разом із дорослим складає описові розповіді (3-4 речення) про іграшки, предмети, зображення на картинках;
- переказує за допомогою запитань добре знайомі казки;
- використовує в мовленні образні вирази (з текстів забавлянок, казок], звуконаслідувальні слова, фразеологічні звороти, приказки;
- активно вживає слова ввічливості: вітання, прощання, вибачення, подяки;
- вислуховує співрозмовника;
- говорить спокійним голосом;
- вітається, називаючи ім’я дитини, ім'я та по батькові дорослого;
- не втручається у розмову дорослих;
- частково володіє культурою мовленнєвого спілкування;
- розуміє, емоційно сприймає та розповідає українські народні казки, пісеньки, за- бавлянки, оповідання;
- відтворює окремі фрази, частини художнього тексту за допомогою навідних запитань педагога;
- помічає особливості казки: звороти, повтори;
- розуміє та виразно читає поетичні твори;
- передає риму вірша, ритм народної забавлянки;
- передає емоційну виразність окремих речень під час вивчення вірша напам’ять;
- переказує добре знайомі художні твори за допомогою навідних запитань і підказувань;
- передає речення в питальній інтонації;
- відтворює рухи, жести героїв за текстом літературного твору;
- розглядає ілюстрації, пригадуючи зміст художнього твору;
- дотримується правил користування книжкою (не рве сторінок, бере книжку чистими руками, не малює по її сторінках].
ДИТИНА У СВІТІ МИСТЕЦТВА:
- розуміє зміст картин, упізнає персонажів, розповідає про них;
- помічає гарне у творах мистецтва;
- уміє користуватися матеріалами та інструментами для художньо-продуктивної діяльності;
- свідомо ставиться до образотворення, планує свої дії, обговорює кінцевий результат, виправляє помилки;
- бережно ставиться до своїх виробів;
- у спільній роботі узгоджує свої дії з діями інших;
- має найпростіші уявлення про види художньо-продуктивної діяльності;
- знає назву матеріалів та інструментів для художньо-продуктивної діяльності;
- може сформулювати мету власної діяльності;
- під час роботи коментує власні дії, може спрогнозувати результат;
- зосереджує увагу на яскравому, вражаючому, емоційно відгукується на прояви естетичного в оточенні, милується, дивується, насолоджується;
- з радістю прикрашає до свят групову кімнату власними виробами;
- під час роботи виявляє творчість, фантазію, самодіяльність;
- експериментує з фарбами та різними матеріалами;
- вирізняє у виробах художньо-продуктивної діяльності самобутність, неповторність, оригінальність;
- впізнає та запам’ятовує невеликі музичні твори різних жанрів, емоційно відгукується на зміст музичних творів;
- під час слухання музичних творів орієнтується в характері мелодії, настрої;
- розрізняє контрастну динаміку звучання, тембр музичних іграшок та інструментів;
- співає нескладні пісні, володіючи навичками розподілу дихання;
- намагається співати злагоджено, протяжно;
- рухається правильно, відображаючи ритм і темп музики;
- виконує рухи з атрибутами та образні рухи;
- танцює, виконуючи танцювальні рухи: "пружинка", притупування однією та обома ногами, плескання в долоні, кружляння по одному та парами, "веселі ручки”;
- виявляє фантазію під час виконання танцювальних рухів;
- бере участь у музичній грі-драматизації на тему українських народних пісень, ігор;
- охоче водить хороводи;
- намагається в рухах передати прості образно-виразні дії того чи того персонажа, повторює ці рухи з іграшками;
- дає змогу іншим дітям зіграти свою роль;
- висловлює власні судження щодо поведінки героя;
- під час передачі образу використовує засоби інтонаційної виразності;
- виявляє інтерес до театралізованої діяльності; має елементарні знання про театр;
- знає, що є різні види театру (ляльковий, пальчиковий, тіньовий тощо].
Коментарi