Показники компетентності за освітніми напрямами

ОСОБИСТІСТЬ ДИТИ­НИ:
  • має уявлення про свій організм, різні частини тіла, розуміє, чому треба виконувати фізичні вправи, загартовуватися, дотримуватися норм особистої гігієни;
  • охоче займається фізичними вправами, із задоволенням бере участь у різних орга­нізаційних формах роботи з фізичного виховання;
  • володіє технікою виконання рухів, прагне виконувати рухові дії правильно і гарно;
  • вільно ходить і бігає, природно координуючи рухи рук і ніг, не човгає ногами, не опускає голову; володіє різними видами ходьби та бігу;
  • стрибає, енергійно відштовхуючись обома ногами і м'яко приземляючись;
  • виконує різноманітні вправи в повзанні й лазінні, вміє зберігати рівновагу, кидати і прокочувати предмети, ловити м’яч кистями рук, не притискаючи його до грудей;
  • катається на санчатах, велосипеді, плаває;
  • розрізняє людей за статтю, віком, а також здорову людину від хворої (за зовнішнім виглядом, самопочуттям);
  • називає і розрізняє основні групи їжі: овочі, фрукти, каші; знає їх роль у забезпечен­ні здоров’я;
  • розуміє оздоровчі функції національних страв;
  • орієнтується в ознаках спраги і голоду, вміє їх ідентифікувати;
  • розуміє важливу роль питної води;
  • усвідомлює основні вимоги до режиму та гігієни харчування, дотримується правил культурної поведінки за столом;
  • володіє вміннями і навичками особистої гігієни, вміє доглядати за порожниною рота; самостійно мити руки й обличчя, користуватися милом, рушником, носович­ком, причісуватися;
  • знає, що одягатися потрібно відповідно до пори року і погоди
  • вміє помічати й усува­ти самостійно чи з допомогою дорослого неохайність у своєму зовнішньому вигляді
  • розуміє вплив розпорядку дня на здоров’я;
  • розуміє, що стан погоди впливає на настрій;
  • усвідомлює, що потрібно негативно ставитися до шкідливих звичок і намагатись уникати їх;
  • знає про небезпеку, яку можуть становити для людини гострі, ріжучі, дрібні предме­ти, ліки, хімічні речовини;
  • знає елементарні правила пожежної безпеки;
  • орієнтується у правилах поводження з незнайомцями;
  • знає правила поведінки біля водойми у літній і зимово-весняний періоди;
  • має елементарні знання про правила поводження з домашніми тваринами та пра­вила безпеки під час спілкування з ними;
  • має уявлення про отруйні гриби та ягоди;
  • усвідомлює, що людина народжується, проходить різні етапи життєвого циклу;
  • має елементарні уявлення про стать, зовнішній вигляд, уподобання;
  • виявляє активність та ініціативу у спілкуванні з довколишніми, охоче включається у спільну діяльність;
  • дотримується правил співжиття в колективі, виявляє при цьому чемність;
  • прагне висловлювати елементарні судження про свої досягнення.
ДИТИНА В СЕНСОР­НО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ:
  • уміє розрізняти деталі будівельного матеріалу;
  • створює елементарні споруди комбінуванням знайомих форм, розташовує їх залеж­но від стійкості деталей на площині;
  • зводить різноманітні будівлі для обслуговування та реалізації ігрових задумів;
  • має елементарні уявлення про властивості паперу, працює з пазлами, складає кар­тинки за сюжетом знайомої казки;
  • працює з рухомим конструктором, уміє визначати основні деталі;
  • створює споруди з піску, снігу, виокремлюючи деталі;
  • під час роботи виявляє творчість, фантазію, самодіяльність;
  • лічить предмети в межах 5, вживаючи числівники;
  • класифікує предмети за однією ознакою;
  • порівнює контрастні за кількістю множини предметів (один - багато);
  • порівнює та добирає контрастні за величиною предмети;
  • володіє прийомами порівняння множин за кількістю, способом накладання та при­кладання елементів однієї множини до елементів іншої;
  • розрізняє і називає геометричні фігури: площинні - квадрат, круг, трикутник; об'єм­ні - куля, куб;
  • визначає період доби на основі спостереження за природними ознаками (сонце встає - ранок, сонце високо над головою - день тощо) як пріоритетний орієнтир, власні дії дитини, дії дитини разом із дорослими.
ДИТИНА У ПРИРОДНО­МУ ДОВКІЛЛІ:
  • розуміє, що сонце на небі, воно світить, зігріває все навкруги, несе тепло рослинам, тваринам і людині;
  • визначає властивості води, снігу, льоду;
  • відрізняє пісок від глини і визначає їхні властивості;
  • розрізняє і класифікує дерева, овочі, фрукти, квіти, трав'янисті рослини;
  • встановлює прості причиново-наслідкові зв'язки, пов’язані з сезонними змінами;
  • називає пори року і визначає їхні характерні ознаки;
  • визначає стан погоди (іде дощ, падає сніг; дме вітер, світить сонце тощо];
  • визначає стан неба у різну погоду;
  • милується природою рідного краю, бережно ставиться до її об’єктів;
  • знає будову рослин;
  • цікавиться природою свого регіону (рослини, тварини);
  • називає свійських і диких тварин, птахів та умови їх існування;
  • доглядає за квітами та мешканцями куточка живої природи;
  • садить і доглядає за висіяними горохом, квасолею, квітами, висадженою цибулею; збирає врожай зі свого городу;
  • узимку підгодовує пташок;
  • намагається дотримуватися правил поведінки у природному довкіллі: не рве квітів, не руйнує мурашників, не ловить метеликів, не завдає шкоди жукам;
  • усвідомлює, що життя і здоров’я людини залежать від довкілля;
  • цікавиться світом навколоземного простору, радіє красі зоряного неба;
  • має елементарні навички, орієнтовані на сталий розвиток: підтримує порядок у груповій кімнаті (після гри кладе іграшки на відведене місце, витирає пил зі стола, стелажів);
  • допомагає вихователеві у підготовці до занять, розкладаючи матеріал, а після за­няття - збирає його;
  • допомагає помічникові вихователя накривати на стіл;
  • прибирає на ігровому майданчику;
  • старається ощадливо використовувати воду;
  • намагається гратися з дітьми дружно;
  • намагається бережно ставитися до іграшок, книжок, побутових речей;
  • вживає у мовленні ввічливі форми звертання, вітання, прохання, подяки;
  • старається поводитися чемно, щоб своєю поведінкою викликати схвальний відгуі дорослого.
ГРА ДИТИНИ:
  • виявляє активність у різних видах ігрової діяльності з однолітками і дорослим;
  • у спільних іграх дотримується правил моральних норм поведінки;
  • враховує смаки та вподобання однолітків щодо вибору виду ігрової діяльності, атрибутів, сюжету, місця гри;
  • намагається не конфліктувати;
  • намагається утримуватися від суперництва в ігровій діяльності, пропонує свою до­помогу;
  • відчуває гордість за свої досягнення, радіє власній кмітливості та вмінням;
  • відрізняє ігрову діяльність від інших видів діяльності;
  • знає, що існують різні види ігор;
  • використовує за призначенням атрибути до ігор;
  • уперше виявляє спроби враховувати властивості предметів під час використання їх у грі;
  • виявляє зацікавленість спільною грою;
  • цікавиться своєю роллю у грі;
  • передає в іграх свої враження від спілкування з довкіллям;
  • передає в іграх види діяльності та взаємини дорослих.
ДИТИНА В СО­ЦІУМІ:
  • знає та називає членів сім'ї, родини;
  • прагне підтримувати порядок і затишок у житловому приміщенні, вдома та у за­кладі дошкільної освіти дбайливо ставиться до предметів побуту й іграшок, свого одягу та взуття;
  • зацікавлено ставиться до предметного довкілля, доречно застосовує здобуті рані­ше знання;
  • називає предмети домашнього побуту і вжитку, знає їх застосування;
  • з допомогою дорослого обстежує предмети, визначає їхні зовнішні ознаки, застосо­вуючи різні аналізатори.
  • володіє культурою сприймання предметного національного середовища;
  • прагне підтримувати порядок і затишок в оселі, прикрашати її рушниками, сервет­ками, посудом та іншими національними побутовими предметами;
  • відображає в кольорах, лініях, ритмі, співах, рухах, музикуванні емоційні враження від ознайомлення з народними звичаями і традиціями, предметами довкілля;
  • має загальні уявлення про календарні, обрядові, народні сезонно-обрядові, родин­но-побутові свята, традиції, їх відзначення в родині, дитячому садку;
  • має знання про народні традиції, передає свої враження від участі у святкуванні календарно-обрядових свят у розповіді;
  • знає народні ігри, потішки, забавлянки;
  • милується виробами народних умільців, речами декоративно-ужиткового мисте­цтва;
  • розуміє значення добрих взаємин і порядку;
  • виявляє активність та ініціативу у спілкуванні з довколишніми, охоче включається у спільну діяльність;
  • уміє спокійно гратися поруч із дітьми, вступає у спілкування з приводу іграшок, ігрових дій;
  • бережно ставиться до іграшок, книг, свого одягу;
  • має друзів, до яких виявляє особливу прихильність; ставиться приязно до одноліт­ків;
  • поводиться за столом відповідно до норм культурної поведінки;
  • надає допомогу, вміє виявити співчуття за своєю ініціативою;
  • дотримується простих правил поведінки на вулиці, у громадських місцях;
  • відчуває межу припустимої поведінки, належну дистанцію у взаєминах із різними людьми;
  • використовує загальновизнані форми вітання, звертання, прощання, подяки;
  • розрізняє добрі й погані вчинки, може оцінити вчинок;
  • дотримується правил співжиття в колективі, виявляє при цьому чемність, толе­рантність.
МОВЛЕННЯ ДИ­ТИНИ:
  • чітко і правильно вимовляє голосні та приголосні звуки, крім [р]; володіє правиль­ною вимовою шиплячих [ш], [ж], [ч];
  • має розвинений фонематичний слух; диференціює як далекі, так і близькі фонеми у словах;
  • правильно вимовляє звук [ґ], визначає слова, у яких він є;
  • володіє розповідною, питальною, окличною інтонаціями;
  • промовляє слова в різному темпі та з різною силою голосу;
  • розрізняє поняття "звук”, "слово”;
  • розуміє й активно вживає слова всіх частин мови;
  • вживає узагальнювальні слова, слова з однаковими суфіксами та префіксами; спіль- нокореневі слова;
  • правильно вживає синоніми, антоніми, образні поетично-художні вирази, звуко­наслідувальні слова;
  • вживає слова відповідно до контексту висловлювання;
  • оволодіває основними граматичними формами (рід, число, відмінок), правильно вживає рід і число іменників;
  • засвоює закінчення родового і знахідного відмінків, кличний відмінок
  • утворює нові слова за допомогою префіксів за-, з-, на-, суфіксів, що виражають змен­шеність та збільшеність предмета, емоційну оцінку пестливості;
  • добирає спільнокореневі слова;
  • використовує у мовленні складні іменники зі з'єднувальною голосною (зорепад, снігопад) та інші складні слова;
  • правильно вживає теперішній, минулий і майбутній час дієслів, наказовий спосіб дієслова;
  • вживає ступені порівняння прикметників;
  • у мовленні вживає займенники;
  • узгоджує іменники з прикметниками в роді та числі;
  • будує прості, поширені речення з прийменниками, сполучниками, однорідним^ членами речення, з прямою мовою;
  • будує складносурядні та складнопідрядні речення зі сполучниками і сполучним« словами;
  • відповідає на запитання за змістом сюжетних і предметних картинок, художніх тек] стів, театральних вистав;
  • разом із дорослим складає описові розповіді (3-4 речення) про іграшки, предмети, зображення на картинках;
  • переказує за допомогою запитань добре знайомі казки;
  • використовує в мовленні образні вирази (з текстів забавлянок, казок], звуконаслі­дувальні слова, фразеологічні звороти, приказки;
  • активно вживає слова ввічливості: вітання, прощання, вибачення, подяки;
  • вислуховує співрозмовника;
  • говорить спокійним голосом;
  • вітається, називаючи ім’я дитини, ім'я та по батькові дорослого;
  • не втручається у розмову дорослих;
  • частково володіє культурою мовленнєвого спілкування;
  • розуміє, емоційно сприймає та розповідає українські народні казки, пісеньки, за- бавлянки, оповідання;
  • відтворює окремі фрази, частини художнього тексту за допомогою навідних запи­тань педагога;
  • помічає особливості казки: звороти, повтори;
  • розуміє та виразно читає поетичні твори;
  • передає риму вірша, ритм народної забавлянки;
  • передає емоційну виразність окремих речень під час вивчення вірша напам’ять;
  • переказує добре знайомі художні твори за допомогою навідних запитань і підказу­вань;
  • передає речення в питальній інтонації;
  • відтворює рухи, жести героїв за текстом літературного твору;
  • розглядає ілюстрації, пригадуючи зміст художнього твору;
  • дотримується правил користування книжкою (не рве сторінок, бере книжку чисти­ми руками, не малює по її сторінках].
ДИТИНА У СВІ­ТІ МИСТЕЦТВА:
  • розуміє зміст картин, упізнає персонажів, розповідає про них;
  • помічає гарне у творах мистецтва;
  • уміє користуватися матеріалами та інструментами для художньо-продуктивної ді­яльності;
  • свідомо ставиться до образотворення, планує свої дії, обговорює кінцевий резуль­тат, виправляє помилки;
  • бережно ставиться до своїх виробів;
  • у спільній роботі узгоджує свої дії з діями інших;
  • має найпростіші уявлення про види художньо-продуктивної діяльності;
  • знає назву матеріалів та інструментів для художньо-продуктивної діяльності;
  • може сформулювати мету власної діяльності;
  • під час роботи коментує власні дії, може спрогнозувати результат;
  • зосереджує увагу на яскравому, вражаючому, емоційно відгукується на прояви есте­тичного в оточенні, милується, дивується, насолоджується;
  • з радістю прикрашає до свят групову кімнату власними виробами;
  • під час роботи виявляє творчість, фантазію, самодіяльність;
  • експериментує з фарбами та різними матеріалами;
  • вирізняє у виробах художньо-продуктивної діяльності самобутність, неповтор­ність, оригінальність;
  • впізнає та запам’ятовує невеликі музичні твори різних жанрів, емоційно відгуку­ється на зміст музичних творів;
  • під час слухання музичних творів орієнтується в характері мелодії, настрої;
  • розрізняє контрастну динаміку звучання, тембр музичних іграшок та інструментів;
  • співає нескладні пісні, володіючи навичками розподілу дихання;
  • намагається співати злагоджено, протяжно;
  • рухається правильно, відображаючи ритм і темп музики;
  • виконує рухи з атрибутами та образні рухи;
  • танцює, виконуючи танцювальні рухи: "пружинка", притупування однією та обома ногами, плескання в долоні, кружляння по одному та парами, "веселі ручки”;
  • виявляє фантазію під час виконання танцювальних рухів;
  • бере участь у музичній грі-драматизації на тему українських народних пісень, ігор;
  • охоче водить хороводи;
  • намагається в рухах передати прості образно-виразні дії того чи того персонажа, повторює ці рухи з іграшками;
  • дає змогу іншим дітям зіграти свою роль;
  • висловлює власні судження щодо поведінки героя;
  • під час передачі образу використовує засоби інтонаційної виразності;
  • виявляє інтерес до театралізованої діяльності; має елементарні знання про театр;
  • знає, що є різні види театру (ляльковий, пальчиковий, тіньовий тощо].
Кiлькiсть переглядiв: 60

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.