Показники компетентності за освітніми напрямами

ОСОБИСТІСТЬ ДИТИ­НИ:
  • дотримується правил безпечного загартування організму повітрям, водою та сон­цем;
  • виконує правила особистої гігієни, усвідомлює потребу дотримання режиму харчу­вання, активної діяльності та відпочинку, знає основні ознаки здоров'я;
  • володіє навичками основних рухів (ходьба, біг, стрибки, лазіння, повзання, рівнова­га, метання, кидання]; уміє у разі потреби доцільно використовувати їх;
  • прагне до легкості в ходьбі й бігові, під час бігу енергійно відштовхується від опо­ри, збільшує довжину кроку, бігає з різною швидкістю, поєднує біг із подоланням перешкод;
  • стрибає у висоту та довжину з розбігу, правильно розбігається;
  • уміє підкидати та ловити м’яч однією рукою, відбиває м'яч від підлоги, стіни, поєд­нує мах з енергійним кидком предмета;
  • лазить по гімнастичній стінці (драбині) різними способами, оволодіває лазінням по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим і правим боком, підлізає під дугу, перелазить через лаву (колоду) довільним способом;
  • виявляє інтерес до вправ з елементами спорту, самостійно їздить на велосипеді, спортроликах, самокаті, санчатах, лижах, ковзанах, роликових ковзанах;
  • розрізняє хвору і здорову людину та розуміє причини захворювань;
  • має уявлення про складники здорового способу життя та їх значення для здоров’я;
  • усвідомлює можливі чинники загрози здоров'ю людини;
  • володіє елементарними навичками допомоги дорослим, які захворіли;
  • розуміє корисність споживання овочів і фруктів для організму;
  • усвідомлює необхідність дотримання профілактичних заходів, має поняття про вплив санітарного стану приміщення на здоров'я;
  • розуміє, що негативні емоції несприятливо впливають як на власне здоров’я, так і на здоров’я довколишніх;
  • розуміє оздоровчу спрямованість побуту українського народу, знає страви україн­ської національної кухні та їх вплив на здоров’я;
  • знає деякі лікарські рослини та методи їх застосування;
  • розуміє, що відпочинок на природі є чинником зміцнення здоров’я;
  • уміє запобігати виникненню пожежі, знає правила пожежної безпеки вдома, вміє діяти під час виникнення пожежі та знає про роботу рятувальників;
  • уміє використовувати елементарні засоби гасіння вогню, користуватися телефо­ном для виклику рятувальних служб;
  • має уявлення про частини вулиці, орієнтується за світлофором та деякими дорож­німи знаками;
  • дотримується правил поведінки у транспорті, а також уміє поводитися, якщо загу­бився в незнайомому місці;
  • відрізняє найвідоміші отруйні гриби від їстівних, керується правилами поведінка щодо обережного поводження з домашніми та безпритульними тваринами;
  • має уявлення про небезпеку та захист від комах, знає про поведінку в лісі, у по.и біля водойми в різні пори року;
  • уміє користуватися ножем, ножицями, виделкою, іншими гострими та ріжучим? предметами;
  • усвідомлює про наслідки неправильного використання ліків та про можливі ртутк ураження при пошкодженні колби термометра;
  • усвідомлює про небезпеку неправильного користування електричними та газови­ми приладами;
  • має уявлення про поведінку під час стихійного лиха (ураган, гроза, злива, повінь, землетрус);
  • уміє оцінювати поведінку людей, самостійно намагається знайти вихід із будь-якої ситуації;
  • сумлінно виконує свої обов’язки;
  • має уявлення про свої права та обов’язки, поважає права інших людей.
ДИТИНА В СЕН­СОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ:
  • лічить у межах 10;
  • порівнює множини за кількістю;
  • вміє розв'язувати елементарні (прості) задачі та приклади на додавання і відніман­ня в межах 10;
  • розуміє склад числа в межах 10;
  • порівнює суміжні числа;
  • розрізняє довжину, ширину, висоту, товщину предметів на основі порівняння, зі­ставлення розмірів двох предметів;
  • визначає масу предметів за допомогою ваги, об'єм речовини за допомогою умовної мірки, порівнює предмети;
  • розрізняє геометричні фігури (круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, ромб) об'ємні геометричні фігури (куля, куб, циліндр, конус);
  • оперує поняттями "тиждень”, "місяць", "рік”; знає дні тижня, місяці року, пори року
  • знає цифри 0-9;
  • визначає просторове розміщення предметів (включаючи поняття "праворуч”, “лі­воруч");
  • розрізняє предмети за розміщенням;
  • вміє здійснювати аналіз, порівняння, узагальнення під час виконання логіко-мате- матичних завдань;
  • може оцінити роботи інших, розділяє гарне - негарне;
  • охоче долає труднощі на шляху до досягнення мети;
  • вдається до апробації нового та незвичного, шукає ефективніші засоби;
  • знає властивості матеріалів для творчої роботи, охоче експериментує з ними, до­тримується правил безпечного користування ними;
  • самостійно добирає потрібний матеріал, використовує його для підсилення харак­терності об’єктів і явищ;
  • виявляє фантазію, веде пошукову діяльність;
  • спільно будує, творчо розвиває сюжети ігор із будівлями;
  • створює нові споруди за зразком, світлиною, малюнком, різні їх варіанти за умова­ми щодо розміру, форми, кольору, призначення, оздоблення;
  • користується узагальненими уявленнями про можливості зведення і зміни різних конструкцій із конкретних матеріалів;
  • виготовляє власноруч і разом із дорослими конструкції, іграшки, саморобки, вико­ристовує їх для реалізації ігрових задумів;
  • втілює власний задум у будівлю, конструкцію;
  • виявляє зацікавлення до завдань, пов’язаних з інтелектуальним напруженням;
  • демонструє інтерес до самостійного розв’язання завдань та докладає вольових зу­силь для їх виконання.
ДИТИНА У ПРИРОДНО­МУ ДОВКІЛЛІ:
  • визначає зміни у природному довкіллі;
  • називає пори року, їх послідовність, упевнено визначає їхні характерні ознаки;
  • усвідомлює, що зменшення сонячного тепла спричинює зміни у природі, що з ними пов’язані зміни в рослинному і тваринному світі;
  • розуміє, що вода - середовище для існування живих істот; місцерозташування води, її якості, місця лікувальної води та назви річок;
  • знає поширені явища природи своєї місцевості (роса, дощ, туман, веселка, гроза, град, мороз, снігопад, хуртовина, паморозь, іній);
  • орієнтується у властивостях піску, глини, ґрунту;
  • називає городні рослини, розрізняє їх;
  • розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини; порівнює та аналізує їхні особливості;
  • називає різновиди лісу (листяний, хвойний), знає назви тварин і рослин, які поши­рені в лісі;
  • називає лікарські рослини та їхні лікувальні властивості. Розуміє цінність життя і здоров’я людей, їх залежність від природного довкілля;
  • доглядає за рослинами, тваринами у куточку природи;
  • з допомогою дорослих вирощує рослини в кутку природи, на городі, у квітнику, ви­конуючи весь цикл робіт - від планування до збирання врожаю;
  • самостійно поливає квіти, оприскує їх, витирає листя, висаджує рослини, розпушує землю;
  • називає свійських і диких тварин своєї місцевості, вміє знаходити спільне та відмін­не у їхніх зовнішніх ознаках; знає назви дитинчат тварин;
  • розуміє, що свійські тварини потребують піклування; без них життя було б не та­ким цікавим, яскравим, радісним;
  • називає і розпізнає птахів, зокрема свійських птахів, за зовнішніми ознаками, порів­нює їх за величиною, забарвленням пір’я, способом пересування і за звуками;
  • називає кілька рослин і тварин, занесених у Червону книгу України;
  • усвідомлює, що стан здоров’я залежить від чистоти повітря, ґрунту, води;
  • підтримує чистоту дитячого майданчика та в зонах відпочинку (парк, сквер, ліс, озеро тощо);
  • разом із дорослим поліпшує природне довкілля;
  • долучається до участі дорослих в акціях, спрямованих на збереження довкілля, бла­гоустрій території;
  • захоплюється загадковою і таємничою природою космосу;
  • стежить за своїм одягом і взуттям, чистить та просушує вологий одяг, взуття;
  • підтримує порядок у груповій кімнаті (складає іграшки після гри, бере участь у ко­лективному прибиранні);
  • сумлінно виконує обов'язки чергового та доручення вихователя;
  • виготовляє вироби з паперу, картону, тканини, природного і штучного матеріалу;
  • знає, для чого існують банки; деякі професії людей, які працюють у банківській сфері;
  • уміє раціонально використовувати залишки продуктів харчування;
  • намагається ощадливо використовувати електроенергію, воду, газ;
  • демонструє навички ощадливого ставлення до ресурсів;
  • розуміє доконечну потребу в дотриманні встановлених правил;
  • виявляє доброзичливе ставлення до дітей та дорослих; у спілкуванні вживає ввічли­ві форми звертання, подяки, вибачення, прохання, вітається і прощається.
ГРА ДИТИНИ:
  • із задоволенням грає в ігри, виявляє активність;
  • розуміє призначення предметів і відповідно використовує їх в ігровій діяльності, діє впевнено, вправно;
  • позитивно сприймає спільну ігрову діяльність;
  • розкладає на місце матеріали та атрибути після закінчення гри;
  • дотримується моральних норм та правил у грі, намагається бути справедливою, стежить, щоб усі учасники виконували правила гри;
  • у виборі ролей керується моральними цінностями;
  • віддає перевагу певним іграм, ролям, охоче проводить ігри на вулиці; відстоює пра­во на вибір;
  • дотримується норм та етикету спілкування;
  • упевнена у своїх можливостях, гідно поводиться в разі виграшу (програшу);
  • розповідає про сюжет гри, план наступних дій;
  • виявляє ініціативу;
  • для входження в рольовий образ варіює вирази обличчя, міняє жести, тембр голосу;
  • ініціює організацію ігор з іншими дітьми;
  • налагоджує партнерські взаємини на основі ігрового задуму;
  • намагається творчо розвинути сюжет, придумує нові правила гри.
ДИТИНА У СО­ЦІУМІ:
  • усвідомлює, що є громадянином України; знає та шанує символіку України, видат­них людей свого краю; виявляє любов до свого міста (села], знає його характери, особливості;
  • виявляє любов до своєї країни, бажання бути гідним її громадянином;
  • ознайомлена з історією України, її столиці, рідного міста (села), регіону;
  • виявляє інтерес до історії свого краю, емоційно сприймає творчість народних уміль­ців, цінує результати їхньої праці;
  • має уявлення про культурні традиції свого народу та свого регіону, підтримує ро­динно-побутові традиції спілкування;
  • має уявлення про національні особливості української оселі, предметів побуту, на­ціонального одягу, національної іграшки, оберегів;
  • має знання про українські народні ремесла, промисли, їх історичні витоки і сучасне використання;
  • використовує фольклорні жанри (віншування, колядки, гаївки, щедрівки, народні ігри);
  • має уявлення про українську кухню;
  • розуміє, що у світі живуть різні народи і нації, до яких потрібно ставитися з повагою;
  • знає про роль житла та важливість створення затишку в рідній домівці; використо­вує знання сенсорних еталонів у процесі ознайомлення з новим предметом побуту, встановлює взаємозв’язки, класифікує; планує свої дії, погоджуючи їх з іншими;
  • обізнана з працею дорослих, виявляє інтерес до різних професій, розрізняє і групує за призначенням транспортні та комунікативні засоби;
  • має уявлення про родину і родовід, про стосунки та захоплення членів родини;
  • бережно ставиться до предметів навколишньої дійсності, особистих речей;
  • виявляє любов і повагу до батьків, близьких людей, довколишніх;
  • володіє навичками спілкування з дорослими та дітьми, виявляючи ввічливість;
  • допомагає батькам та іншим членам родини;
  • намагається поводитися відповідно до норм християнської моралі;
  • уміє з повагою ставитися до рідних, знайомих, чужих літніх людей; дітей і дорослих, людей з особливими потребами;
  • виявляє стриманість у висловлюванні негативних суджень;
  • виявляє дружні й товариські взаємини з дітьми, допомагає молодшим дітям;
  • може визнати свою провину, поступитися власними інтересами заради загального добробуту;
  • здатна до самоконтролю у діяльності;
  • зважає на думку інших;
  • аналізує свою поведінку;
  • дотримується культури поведінки у громадських місцях, транспорті;
  • уміє поступливо, ввічливо ставитися до дітей протилежної статі;
  • усвідомлює відмінність між добром і злом, може пояснити свої вчинки, схвалити або засудити їх.
МОВЛЕННЯ ДИТИНИ:
  • чітко і правильно вимовляє всі звуки та звукосполучення у словах рідної мови і фра­зах, згідно з нормами фонетики й орфоепії;
  • добирає слова, близькі за звучанням, слова на відповідні звуки;
  • розрізняє і виділяє на слух голосні та приголосні (тверді й м’які] звуки;
  • диференціює схожі звуки;
  • правильно вимовляє звук [г’ ], знає слова, у яких він вимовляється;
  • регулює силу голосу, користується розповідною, питальною та окличною інтона­цією;
  • правильно ставить наголос як у словах, так і у фразах та реченнях;
  • виокремлює слова та речення з потоку мовлення;
  • розуміє, що слово позначає предмет, ознаку, дію;
  • диференціює поняття: "речення”, "слово”, "склад”, "звук”;
  • знає, що речення складається зі слів; визначає кількість слів у реченні, їх місце;
  • складає речення із запропонованим словом, за малюнком;
  • ділить слова на склади;
  • правильно ставить наголос у слові;
  • розрізняє голосні, тверді та м'які приголосні звуки;
  • вільно орієнтується у звуковій структурі слова;
  • робить звуковий аналіз простих слів;
  • вживає слова всіх частин мови; багатозначні, складні, узагальнювальні слова; сло­ва, які означають абстрактні поняття, що характеризують взаємини між людьми;
  • користується в мовленні образними виразами, порівняннями;
  • добирає синоніми, антоніми, фразеологічні звороти;
  • розуміє і правильно пояснює слова-омоніми, переносне значення слів;
  • послуговується дієсловами недоконаного виду, порівняльними прикметниками;
  • володіє словотворенням і словозміною;
  • володіє граматичними категоріями рідної мови (рід, число, відмінок]; здебільшого правильно вживає відмінкові закінчення;
  • правильно утворює кличний відмінок іменників;
  • легко утворює на прохання дорослого нові слова (іменники, прикметники, дієсло­ва] за допомогою суфіксів, префіксів, а також складні слова;
  • у мовленні послуговується різними типами речень: як простими, так і складними, зі сполучниками та сполучними словами, з однорідними членами речення, прямою мовою;
  • складає окличні, питальні, розповідні, безособові речення, речення зі вставними словами;
  • добирає спільнокореневі слова;
  • помічає і виправляє граматичні помилки у мовленні дітей, власному та мовленні дорослих;
  • складає описові розповіді різного типу: сюжетно-описові, сюжетні за картинками, з власного досвіду, за зразком та планом вихователя;
  • передає зміст знайомої казки, вистави, мультфільму;
  • розповідає про події, свідком яких вона була;
  • складає творчі розповіді: продовжує розповідь, яку розпочав вихователь, за опор­ними словами, за сюжетно-ігровою ситуацією, розповідь-роздуми, розповідь-пояс- нення;
  • складає розповіді-етюди, розповіді-мініатюри;
  • переказує знайомі художні тексти різної складності й композиції за планом вихова­теля та за частинами;
  • поділяє сюжетну картину на логічно завершені частини, придумує назву до частин; об'єднує кілька сюжетів в єдину розповідь (розповіді за серією картин, ілюстрацій, порівняльні розповіді];
  • складає казки за планом вихователя і самостійно;
  • дає розгорнуті відповіді на запитання з монологічними вставками;
  • підтримує запропонований діалог відповідно до теми; будує стимульований діалог відповідно до ситуації (групове мовлення];
  • висловлює зв'язні оцінні судження про події, явища, героїв мультфільмів та худож­ніх творів;
  • здатна виявляти словесну творчість у мовленній діяльності;
  • виявляє інтерес до спілкування з дітьми та дорослими при безпосередньому спіл­куванні, в телефонній розмові, спілкування в інтернеті;
  • вільно вступає у розмову з дітьми та дорослими;
  • виявляє ініціативу у розмові;
  • будує різні типи діалогів між двома-чотирма дітьми;
  • володіє різними формами мовленнєвих висловлювань (пояснення, міркування, згода, незгода, порада, вимога, заперечення, прохання, здивування тощо) відповідне до ситуацій у спілкуванні з дітьми та дорослими;
  • вміє звернутися за допомогою, запропонувати свою допомогу, домовитись;
  • володіє різними формами мовленнєвого етикету (вітання, прощання, прохання, ви­бачення, знайомства, компліменту);
  • вживає у мовленні багато ввічливих слів і звертань;
  • дотримується культури мовленнєвого спілкування;
  • уміє ввічливо звертатися до незнайомих і малознайомих людей;
  • контролює своє мовлення щодо вживання слів-паразитів, діалектних, вульгарних слів;
  • має елементарні уявлення про способи передачі, переваги та недоліки цифрової ко­мунікації;
  • знає українські народні казки та казки інших народів, розповідає їх;
  • визначає у структурі казки зачин, кінцівку, повтори, образні вирази, чарівні пред­мети;
  • змінює початок (кінцівку) казки, вводить нових героїв у зміст казки за завданням вихователя;
  • розуміє мораль казки; дає оцінку вчинкам героїв;
  • знає і називає щонайменше три-чотири імені прозаїків і поетів, 8-10 назв літератур­них та фольклорних творів;
  • усвідомлює та пояснює зміст приказок, прислів'їв і доречно використовує їх у своє­му мовленні;
  • відгадує описові загадки та придумує власні;
  • складає невеликі розповіді за змістом скоромовок, прислів'їв;
  • придумує власні колисанки, лічилки;
  • бере участь у бесідах за змістом художнього твору, етичних бесідах та бесідах за за­питаннями автора;
  • емоційно передає зміст художнього твору;
  • визначає настрій твору; відтворює образність мови;
  • знає автора та назву вірша, читає його виразно;
  • добирає слова-рими; чітко, виразно читає вірш, відчуває і передає мелодійність ритмічність мови, володіє голосом;
  • розглядає ілюстрації, називає художній твір відповідно до змісту ілюстрацій, опису героїв;
  • орієнтується в жанрах художніх творів;
  • виявляє інтерес до книги (друкованої чи електронної);
  • сприймає зміст медіапродуктів (малюнки, ілюстрації, світлини, мультфільми, відео- фільми тощо), бере участь в їх обговоренні;
  • має уявлення про будову книги, людей різних професій, які працюють над її ство­ренням;
  • самостійно організовує ігри-драматизації, ігри за сюжетом знайомих творів, те­атралізовані ігри;
  • виявляє задоволення від розігруванні колядок, щедрівок, заклинок, промовляння текстів народних ігор;
  • бере участь в інсценуванні знайомих і нових художніх творів.
ДИТИНА У СВІ­ТІ МИСТЕЦТВА:
  • знає основні жанри образотворчого мистецтва, деякі твори відомих класиків обра­зотворчого мистецтва та сучасних митців;
  • знає і впізнає вироби народних умільців (вишивка, народна іграшка, писанка, кера­міка тощо);
  • захоплюється витворами мистецтва;
  • цікавиться художньо-творчими професіями: художник-пейзажист, анімаліст, диза­йнер, художник-портретист, скульптор, архітектор;
  • знає властивості матеріалів для художньо-продуктивної роботи, охоче експеримен­тує з ними, дотримується правил безпечного користування ними;
  • розуміє доцільність раціонального використання матеріалів для художньо-творчих Дій;
  • планує свої дії, передбачає майбутній результат;
  • виявляє елементарну практичну вмілість у художньо-продуктивній діяльності;
  • володіє різними способами передачі образів;
  • уміє малювати контури й силуети людей різного віку та статі;
  • із задоволенням передає власне "Я” в художньо-продуктивній діяльності, з симпаті­єю сприймає себе, передає цей позитив у роботах;
  • порівнює власний портрет із зображеннями інших людей;
  • передає враження від творів мистецтва;
  • коментує свої дії у процесі роботи;
  • охоче долає труднощі на шляху до досягнення мети;
  • вдається до апробації нового та незвичного, шукає ефективніші засоби;
  • самостійно добирає потрібний матеріал, використовує його для підсилення харак­терності об'єктів і явищ;
  • виявляє фантазію, веде пошукову діяльність;
  • залучає однолітків до створення спільних робіт;
  • у колективній роботі намагається досягти високих стандартів, розуміє і приймає не лише схвальну оцінку;
  • намагається досягти у роботі високих результатів, помічає недоліки власних виро­бів, самостійно усуває їх;
  • має власну думку щодо своїх робіт;
  • виявляє художній смак, може оцінити роботи інших, розділяє гарне - негарне;
  • аналізує власні роботи і твори мистецтва;
  • самостійно називає жанр музичного твору, характер та засоби музичної виразності
  • упізнає твір за вступом і мелодією;
  • сприймає музичний твір із позиції краси, виявляє себе емоційно сприйнятливим по- ціновувачем музики, насолоджується музикою;
  • співає інтонаційно чисто, легко закінчує фрази пісень;
  • уміє зберігати правильну позу під час співу;
  • рухається відповідно до темпу, динаміки музики;
  • відтворює ритмічний малюнок танцю (хороводу, гри);
  • разом з іншими дітьми виконує танцювальні рухи: самостійно утворює коло, зву­жує та розширює його, робить викид ніг під час підскоків, рухається в парі (сходять­ся в пари і розходяться у різні сторони);
  • уміє дотримуватися відстані між парами;
  • творчо використовує танці, пісні, придумує власні елементи танців, імпровізує ні музичних інструментах;
  • виконує в оркестрі на музичних інструментах невеликі п'єси.
  • вправно і влучно передає образ героя у театральній діяльності, використовуючії жести, міміку, пантоміму, своєчасно вступає в дію;
  • володіє навичками керування маріонеткою;
  • розрізняє добрі та погані вчинки, почуття персонажів, співвідносить їх із власними
  • намагається бути відповідальною, виконує доручені обов'язки;
  • керується вподобаннями інших учасників театралізації;
  • добре орієнтується в емоційних станах, називає їх; виявляє себе емоційним і чуй­ним глядачем;
  • має розвинене сприймання театралізованого дійства, запам’ятовування, спосте­режливість;
  • уміє самостійно складати сюжети та сценарії, показувати виставу театру іграшок організовувати гру "Театр";
  • усвідомлює відмінність між реальним і фантастичним;
  • має чітко розвинену дикцію, користується засобами інтонаційної виразності;
  • уміє оцінювати гарні декорації, бере активну участь у виготовленні масок, атрибу­тів для декору театралізованого дійства;
  • добирає вірші, казки, ролі, керуючись власними вподобаннями;
  • активно виявляє творчий задум, висуває цікаві ідеї, схильна втілювати їх у діяль­ність;
  • виявляє самостійність, висловлює власну думку щодо перевтілення у сценічний об­раз;
  • вносить у театралізацію творчі фрагменти;
  • самостійно займається художньою творчістю;
  • осмислено віддає перевагу художньо-продуктивній діяльності у вільний час;
  • охоче долає труднощі на шляху до досягнення мети;
  • вдається до апробації нового та незвичного, шукає ефективніші засоби;
  • самостійно добирає потрібний матеріал, використовує його для підсилення харак­терності об’єктів і явищ;
  • виявляє фантазію, веде пошукову діяльність.
Кiлькiсть переглядiв: 68

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.