Показники компетентності за освітніми напрямами
ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ:
- дотримується правил безпечного загартування організму повітрям, водою та сонцем;
- виконує правила особистої гігієни, усвідомлює потребу дотримання режиму харчування, активної діяльності та відпочинку, знає основні ознаки здоров'я;
- володіє навичками основних рухів (ходьба, біг, стрибки, лазіння, повзання, рівновага, метання, кидання]; уміє у разі потреби доцільно використовувати їх;
- прагне до легкості в ходьбі й бігові, під час бігу енергійно відштовхується від опори, збільшує довжину кроку, бігає з різною швидкістю, поєднує біг із подоланням перешкод;
- стрибає у висоту та довжину з розбігу, правильно розбігається;
- уміє підкидати та ловити м’яч однією рукою, відбиває м'яч від підлоги, стіни, поєднує мах з енергійним кидком предмета;
- лазить по гімнастичній стінці (драбині) різними способами, оволодіває лазінням по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим і правим боком, підлізає під дугу, перелазить через лаву (колоду) довільним способом;
- виявляє інтерес до вправ з елементами спорту, самостійно їздить на велосипеді, спортроликах, самокаті, санчатах, лижах, ковзанах, роликових ковзанах;
- розрізняє хвору і здорову людину та розуміє причини захворювань;
- має уявлення про складники здорового способу життя та їх значення для здоров’я;
- усвідомлює можливі чинники загрози здоров'ю людини;
- володіє елементарними навичками допомоги дорослим, які захворіли;
- розуміє корисність споживання овочів і фруктів для організму;
- усвідомлює необхідність дотримання профілактичних заходів, має поняття про вплив санітарного стану приміщення на здоров'я;
- розуміє, що негативні емоції несприятливо впливають як на власне здоров’я, так і на здоров’я довколишніх;
- розуміє оздоровчу спрямованість побуту українського народу, знає страви української національної кухні та їх вплив на здоров’я;
- знає деякі лікарські рослини та методи їх застосування;
- розуміє, що відпочинок на природі є чинником зміцнення здоров’я;
- уміє запобігати виникненню пожежі, знає правила пожежної безпеки вдома, вміє діяти під час виникнення пожежі та знає про роботу рятувальників;
- уміє використовувати елементарні засоби гасіння вогню, користуватися телефоном для виклику рятувальних служб;
- має уявлення про частини вулиці, орієнтується за світлофором та деякими дорожніми знаками;
- дотримується правил поведінки у транспорті, а також уміє поводитися, якщо загубився в незнайомому місці;
- відрізняє найвідоміші отруйні гриби від їстівних, керується правилами поведінка щодо обережного поводження з домашніми та безпритульними тваринами;
- має уявлення про небезпеку та захист від комах, знає про поведінку в лісі, у по.и біля водойми в різні пори року;
- уміє користуватися ножем, ножицями, виделкою, іншими гострими та ріжучим? предметами;
- усвідомлює про наслідки неправильного використання ліків та про можливі ртутк ураження при пошкодженні колби термометра;
- усвідомлює про небезпеку неправильного користування електричними та газовими приладами;
- має уявлення про поведінку під час стихійного лиха (ураган, гроза, злива, повінь, землетрус);
- уміє оцінювати поведінку людей, самостійно намагається знайти вихід із будь-якої ситуації;
- сумлінно виконує свої обов’язки;
- має уявлення про свої права та обов’язки, поважає права інших людей.
ДИТИНА В СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ:
- лічить у межах 10;
- порівнює множини за кількістю;
- вміє розв'язувати елементарні (прості) задачі та приклади на додавання і віднімання в межах 10;
- розуміє склад числа в межах 10;
- порівнює суміжні числа;
- розрізняє довжину, ширину, висоту, товщину предметів на основі порівняння, зіставлення розмірів двох предметів;
- визначає масу предметів за допомогою ваги, об'єм речовини за допомогою умовної мірки, порівнює предмети;
- розрізняє геометричні фігури (круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник, ромб) об'ємні геометричні фігури (куля, куб, циліндр, конус);
- оперує поняттями "тиждень”, "місяць", "рік”; знає дні тижня, місяці року, пори року
- знає цифри 0-9;
- визначає просторове розміщення предметів (включаючи поняття "праворуч”, “ліворуч");
- розрізняє предмети за розміщенням;
- вміє здійснювати аналіз, порівняння, узагальнення під час виконання логіко-мате- матичних завдань;
- може оцінити роботи інших, розділяє гарне - негарне;
- охоче долає труднощі на шляху до досягнення мети;
- вдається до апробації нового та незвичного, шукає ефективніші засоби;
- знає властивості матеріалів для творчої роботи, охоче експериментує з ними, дотримується правил безпечного користування ними;
- самостійно добирає потрібний матеріал, використовує його для підсилення характерності об’єктів і явищ;
- виявляє фантазію, веде пошукову діяльність;
- спільно будує, творчо розвиває сюжети ігор із будівлями;
- створює нові споруди за зразком, світлиною, малюнком, різні їх варіанти за умовами щодо розміру, форми, кольору, призначення, оздоблення;
- користується узагальненими уявленнями про можливості зведення і зміни різних конструкцій із конкретних матеріалів;
- виготовляє власноруч і разом із дорослими конструкції, іграшки, саморобки, використовує їх для реалізації ігрових задумів;
- втілює власний задум у будівлю, конструкцію;
- виявляє зацікавлення до завдань, пов’язаних з інтелектуальним напруженням;
- демонструє інтерес до самостійного розв’язання завдань та докладає вольових зусиль для їх виконання.
ДИТИНА У ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ:
- визначає зміни у природному довкіллі;
- називає пори року, їх послідовність, упевнено визначає їхні характерні ознаки;
- усвідомлює, що зменшення сонячного тепла спричинює зміни у природі, що з ними пов’язані зміни в рослинному і тваринному світі;
- розуміє, що вода - середовище для існування живих істот; місцерозташування води, її якості, місця лікувальної води та назви річок;
- знає поширені явища природи своєї місцевості (роса, дощ, туман, веселка, гроза, град, мороз, снігопад, хуртовина, паморозь, іній);
- орієнтується у властивостях піску, глини, ґрунту;
- називає городні рослини, розрізняє їх;
- розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини; порівнює та аналізує їхні особливості;
- називає різновиди лісу (листяний, хвойний), знає назви тварин і рослин, які поширені в лісі;
- називає лікарські рослини та їхні лікувальні властивості. Розуміє цінність життя і здоров’я людей, їх залежність від природного довкілля;
- доглядає за рослинами, тваринами у куточку природи;
- з допомогою дорослих вирощує рослини в кутку природи, на городі, у квітнику, виконуючи весь цикл робіт - від планування до збирання врожаю;
- самостійно поливає квіти, оприскує їх, витирає листя, висаджує рослини, розпушує землю;
- називає свійських і диких тварин своєї місцевості, вміє знаходити спільне та відмінне у їхніх зовнішніх ознаках; знає назви дитинчат тварин;
- розуміє, що свійські тварини потребують піклування; без них життя було б не таким цікавим, яскравим, радісним;
- називає і розпізнає птахів, зокрема свійських птахів, за зовнішніми ознаками, порівнює їх за величиною, забарвленням пір’я, способом пересування і за звуками;
- називає кілька рослин і тварин, занесених у Червону книгу України;
- усвідомлює, що стан здоров’я залежить від чистоти повітря, ґрунту, води;
- підтримує чистоту дитячого майданчика та в зонах відпочинку (парк, сквер, ліс, озеро тощо);
- разом із дорослим поліпшує природне довкілля;
- долучається до участі дорослих в акціях, спрямованих на збереження довкілля, благоустрій території;
- захоплюється загадковою і таємничою природою космосу;
- стежить за своїм одягом і взуттям, чистить та просушує вологий одяг, взуття;
- підтримує порядок у груповій кімнаті (складає іграшки після гри, бере участь у колективному прибиранні);
- сумлінно виконує обов'язки чергового та доручення вихователя;
- виготовляє вироби з паперу, картону, тканини, природного і штучного матеріалу;
- знає, для чого існують банки; деякі професії людей, які працюють у банківській сфері;
- уміє раціонально використовувати залишки продуктів харчування;
- намагається ощадливо використовувати електроенергію, воду, газ;
- демонструє навички ощадливого ставлення до ресурсів;
- розуміє доконечну потребу в дотриманні встановлених правил;
- виявляє доброзичливе ставлення до дітей та дорослих; у спілкуванні вживає ввічливі форми звертання, подяки, вибачення, прохання, вітається і прощається.
ГРА ДИТИНИ:
- із задоволенням грає в ігри, виявляє активність;
- розуміє призначення предметів і відповідно використовує їх в ігровій діяльності, діє впевнено, вправно;
- позитивно сприймає спільну ігрову діяльність;
- розкладає на місце матеріали та атрибути після закінчення гри;
- дотримується моральних норм та правил у грі, намагається бути справедливою, стежить, щоб усі учасники виконували правила гри;
- у виборі ролей керується моральними цінностями;
- віддає перевагу певним іграм, ролям, охоче проводить ігри на вулиці; відстоює право на вибір;
- дотримується норм та етикету спілкування;
- упевнена у своїх можливостях, гідно поводиться в разі виграшу (програшу);
- розповідає про сюжет гри, план наступних дій;
- виявляє ініціативу;
- для входження в рольовий образ варіює вирази обличчя, міняє жести, тембр голосу;
- ініціює організацію ігор з іншими дітьми;
- налагоджує партнерські взаємини на основі ігрового задуму;
- намагається творчо розвинути сюжет, придумує нові правила гри.
ДИТИНА У СОЦІУМІ:
- усвідомлює, що є громадянином України; знає та шанує символіку України, видатних людей свого краю; виявляє любов до свого міста (села], знає його характери, особливості;
- виявляє любов до своєї країни, бажання бути гідним її громадянином;
- ознайомлена з історією України, її столиці, рідного міста (села), регіону;
- виявляє інтерес до історії свого краю, емоційно сприймає творчість народних умільців, цінує результати їхньої праці;
- має уявлення про культурні традиції свого народу та свого регіону, підтримує родинно-побутові традиції спілкування;
- має уявлення про національні особливості української оселі, предметів побуту, національного одягу, національної іграшки, оберегів;
- має знання про українські народні ремесла, промисли, їх історичні витоки і сучасне використання;
- використовує фольклорні жанри (віншування, колядки, гаївки, щедрівки, народні ігри);
- має уявлення про українську кухню;
- розуміє, що у світі живуть різні народи і нації, до яких потрібно ставитися з повагою;
- знає про роль житла та важливість створення затишку в рідній домівці; використовує знання сенсорних еталонів у процесі ознайомлення з новим предметом побуту, встановлює взаємозв’язки, класифікує; планує свої дії, погоджуючи їх з іншими;
- обізнана з працею дорослих, виявляє інтерес до різних професій, розрізняє і групує за призначенням транспортні та комунікативні засоби;
- має уявлення про родину і родовід, про стосунки та захоплення членів родини;
- бережно ставиться до предметів навколишньої дійсності, особистих речей;
- виявляє любов і повагу до батьків, близьких людей, довколишніх;
- володіє навичками спілкування з дорослими та дітьми, виявляючи ввічливість;
- допомагає батькам та іншим членам родини;
- намагається поводитися відповідно до норм християнської моралі;
- уміє з повагою ставитися до рідних, знайомих, чужих літніх людей; дітей і дорослих, людей з особливими потребами;
- виявляє стриманість у висловлюванні негативних суджень;
- виявляє дружні й товариські взаємини з дітьми, допомагає молодшим дітям;
- може визнати свою провину, поступитися власними інтересами заради загального добробуту;
- здатна до самоконтролю у діяльності;
- зважає на думку інших;
- аналізує свою поведінку;
- дотримується культури поведінки у громадських місцях, транспорті;
- уміє поступливо, ввічливо ставитися до дітей протилежної статі;
- усвідомлює відмінність між добром і злом, може пояснити свої вчинки, схвалити або засудити їх.
МОВЛЕННЯ ДИТИНИ:
- чітко і правильно вимовляє всі звуки та звукосполучення у словах рідної мови і фразах, згідно з нормами фонетики й орфоепії;
- добирає слова, близькі за звучанням, слова на відповідні звуки;
- розрізняє і виділяє на слух голосні та приголосні (тверді й м’які] звуки;
- диференціює схожі звуки;
- правильно вимовляє звук [г’ ], знає слова, у яких він вимовляється;
- регулює силу голосу, користується розповідною, питальною та окличною інтонацією;
- правильно ставить наголос як у словах, так і у фразах та реченнях;
- виокремлює слова та речення з потоку мовлення;
- розуміє, що слово позначає предмет, ознаку, дію;
- диференціює поняття: "речення”, "слово”, "склад”, "звук”;
- знає, що речення складається зі слів; визначає кількість слів у реченні, їх місце;
- складає речення із запропонованим словом, за малюнком;
- ділить слова на склади;
- правильно ставить наголос у слові;
- розрізняє голосні, тверді та м'які приголосні звуки;
- вільно орієнтується у звуковій структурі слова;
- робить звуковий аналіз простих слів;
- вживає слова всіх частин мови; багатозначні, складні, узагальнювальні слова; слова, які означають абстрактні поняття, що характеризують взаємини між людьми;
- користується в мовленні образними виразами, порівняннями;
- добирає синоніми, антоніми, фразеологічні звороти;
- розуміє і правильно пояснює слова-омоніми, переносне значення слів;
- послуговується дієсловами недоконаного виду, порівняльними прикметниками;
- володіє словотворенням і словозміною;
- володіє граматичними категоріями рідної мови (рід, число, відмінок]; здебільшого правильно вживає відмінкові закінчення;
- правильно утворює кличний відмінок іменників;
- легко утворює на прохання дорослого нові слова (іменники, прикметники, дієслова] за допомогою суфіксів, префіксів, а також складні слова;
- у мовленні послуговується різними типами речень: як простими, так і складними, зі сполучниками та сполучними словами, з однорідними членами речення, прямою мовою;
- складає окличні, питальні, розповідні, безособові речення, речення зі вставними словами;
- добирає спільнокореневі слова;
- помічає і виправляє граматичні помилки у мовленні дітей, власному та мовленні дорослих;
- складає описові розповіді різного типу: сюжетно-описові, сюжетні за картинками, з власного досвіду, за зразком та планом вихователя;
- передає зміст знайомої казки, вистави, мультфільму;
- розповідає про події, свідком яких вона була;
- складає творчі розповіді: продовжує розповідь, яку розпочав вихователь, за опорними словами, за сюжетно-ігровою ситуацією, розповідь-роздуми, розповідь-пояс- нення;
- складає розповіді-етюди, розповіді-мініатюри;
- переказує знайомі художні тексти різної складності й композиції за планом вихователя та за частинами;
- поділяє сюжетну картину на логічно завершені частини, придумує назву до частин; об'єднує кілька сюжетів в єдину розповідь (розповіді за серією картин, ілюстрацій, порівняльні розповіді];
- складає казки за планом вихователя і самостійно;
- дає розгорнуті відповіді на запитання з монологічними вставками;
- підтримує запропонований діалог відповідно до теми; будує стимульований діалог відповідно до ситуації (групове мовлення];
- висловлює зв'язні оцінні судження про події, явища, героїв мультфільмів та художніх творів;
- здатна виявляти словесну творчість у мовленній діяльності;
- виявляє інтерес до спілкування з дітьми та дорослими при безпосередньому спілкуванні, в телефонній розмові, спілкування в інтернеті;
- вільно вступає у розмову з дітьми та дорослими;
- виявляє ініціативу у розмові;
- будує різні типи діалогів між двома-чотирма дітьми;
- володіє різними формами мовленнєвих висловлювань (пояснення, міркування, згода, незгода, порада, вимога, заперечення, прохання, здивування тощо) відповідне до ситуацій у спілкуванні з дітьми та дорослими;
- вміє звернутися за допомогою, запропонувати свою допомогу, домовитись;
- володіє різними формами мовленнєвого етикету (вітання, прощання, прохання, вибачення, знайомства, компліменту);
- вживає у мовленні багато ввічливих слів і звертань;
- дотримується культури мовленнєвого спілкування;
- уміє ввічливо звертатися до незнайомих і малознайомих людей;
- контролює своє мовлення щодо вживання слів-паразитів, діалектних, вульгарних слів;
- має елементарні уявлення про способи передачі, переваги та недоліки цифрової комунікації;
- знає українські народні казки та казки інших народів, розповідає їх;
- визначає у структурі казки зачин, кінцівку, повтори, образні вирази, чарівні предмети;
- змінює початок (кінцівку) казки, вводить нових героїв у зміст казки за завданням вихователя;
- розуміє мораль казки; дає оцінку вчинкам героїв;
- знає і називає щонайменше три-чотири імені прозаїків і поетів, 8-10 назв літературних та фольклорних творів;
- усвідомлює та пояснює зміст приказок, прислів'їв і доречно використовує їх у своєму мовленні;
- відгадує описові загадки та придумує власні;
- складає невеликі розповіді за змістом скоромовок, прислів'їв;
- придумує власні колисанки, лічилки;
- бере участь у бесідах за змістом художнього твору, етичних бесідах та бесідах за запитаннями автора;
- емоційно передає зміст художнього твору;
- визначає настрій твору; відтворює образність мови;
- знає автора та назву вірша, читає його виразно;
- добирає слова-рими; чітко, виразно читає вірш, відчуває і передає мелодійність ритмічність мови, володіє голосом;
- розглядає ілюстрації, називає художній твір відповідно до змісту ілюстрацій, опису героїв;
- орієнтується в жанрах художніх творів;
- виявляє інтерес до книги (друкованої чи електронної);
- сприймає зміст медіапродуктів (малюнки, ілюстрації, світлини, мультфільми, відео- фільми тощо), бере участь в їх обговоренні;
- має уявлення про будову книги, людей різних професій, які працюють над її створенням;
- самостійно організовує ігри-драматизації, ігри за сюжетом знайомих творів, театралізовані ігри;
- виявляє задоволення від розігруванні колядок, щедрівок, заклинок, промовляння текстів народних ігор;
- бере участь в інсценуванні знайомих і нових художніх творів.
ДИТИНА У СВІТІ МИСТЕЦТВА:
- знає основні жанри образотворчого мистецтва, деякі твори відомих класиків образотворчого мистецтва та сучасних митців;
- знає і впізнає вироби народних умільців (вишивка, народна іграшка, писанка, кераміка тощо);
- захоплюється витворами мистецтва;
- цікавиться художньо-творчими професіями: художник-пейзажист, анімаліст, дизайнер, художник-портретист, скульптор, архітектор;
- знає властивості матеріалів для художньо-продуктивної роботи, охоче експериментує з ними, дотримується правил безпечного користування ними;
- розуміє доцільність раціонального використання матеріалів для художньо-творчих Дій;
- планує свої дії, передбачає майбутній результат;
- виявляє елементарну практичну вмілість у художньо-продуктивній діяльності;
- володіє різними способами передачі образів;
- уміє малювати контури й силуети людей різного віку та статі;
- із задоволенням передає власне "Я” в художньо-продуктивній діяльності, з симпатією сприймає себе, передає цей позитив у роботах;
- порівнює власний портрет із зображеннями інших людей;
- передає враження від творів мистецтва;
- коментує свої дії у процесі роботи;
- охоче долає труднощі на шляху до досягнення мети;
- вдається до апробації нового та незвичного, шукає ефективніші засоби;
- самостійно добирає потрібний матеріал, використовує його для підсилення характерності об'єктів і явищ;
- виявляє фантазію, веде пошукову діяльність;
- залучає однолітків до створення спільних робіт;
- у колективній роботі намагається досягти високих стандартів, розуміє і приймає не лише схвальну оцінку;
- намагається досягти у роботі високих результатів, помічає недоліки власних виробів, самостійно усуває їх;
- має власну думку щодо своїх робіт;
- виявляє художній смак, може оцінити роботи інших, розділяє гарне - негарне;
- аналізує власні роботи і твори мистецтва;
- самостійно називає жанр музичного твору, характер та засоби музичної виразності
- упізнає твір за вступом і мелодією;
- сприймає музичний твір із позиції краси, виявляє себе емоційно сприйнятливим по- ціновувачем музики, насолоджується музикою;
- співає інтонаційно чисто, легко закінчує фрази пісень;
- уміє зберігати правильну позу під час співу;
- рухається відповідно до темпу, динаміки музики;
- відтворює ритмічний малюнок танцю (хороводу, гри);
- разом з іншими дітьми виконує танцювальні рухи: самостійно утворює коло, звужує та розширює його, робить викид ніг під час підскоків, рухається в парі (сходяться в пари і розходяться у різні сторони);
- уміє дотримуватися відстані між парами;
- творчо використовує танці, пісні, придумує власні елементи танців, імпровізує ні музичних інструментах;
- виконує в оркестрі на музичних інструментах невеликі п'єси.
- вправно і влучно передає образ героя у театральній діяльності, використовуючії жести, міміку, пантоміму, своєчасно вступає в дію;
- володіє навичками керування маріонеткою;
- розрізняє добрі та погані вчинки, почуття персонажів, співвідносить їх із власними
- намагається бути відповідальною, виконує доручені обов'язки;
- керується вподобаннями інших учасників театралізації;
- добре орієнтується в емоційних станах, називає їх; виявляє себе емоційним і чуйним глядачем;
- має розвинене сприймання театралізованого дійства, запам’ятовування, спостережливість;
- уміє самостійно складати сюжети та сценарії, показувати виставу театру іграшок організовувати гру "Театр";
- усвідомлює відмінність між реальним і фантастичним;
- має чітко розвинену дикцію, користується засобами інтонаційної виразності;
- уміє оцінювати гарні декорації, бере активну участь у виготовленні масок, атрибутів для декору театралізованого дійства;
- добирає вірші, казки, ролі, керуючись власними вподобаннями;
- активно виявляє творчий задум, висуває цікаві ідеї, схильна втілювати їх у діяльність;
- виявляє самостійність, висловлює власну думку щодо перевтілення у сценічний образ;
- вносить у театралізацію творчі фрагменти;
- самостійно займається художньою творчістю;
- осмислено віддає перевагу художньо-продуктивній діяльності у вільний час;
- охоче долає труднощі на шляху до досягнення мети;
- вдається до апробації нового та незвичного, шукає ефективніші засоби;
- самостійно добирає потрібний матеріал, використовує його для підсилення характерності об’єктів і явищ;
- виявляє фантазію, веде пошукову діяльність.
Коментарi